Pracownia Działań Przestrzennych
Studio of Spatial Activities

Julia Dorobińska

1 / 8

Pure Polish


Pure Polish, to określenie dotyczące polskiego typu konia arabskiego wyhodowanego w obrębie rodzin żeńskich oraz rodów męskich uznawanych w Polsce za rodzime, zgodnie z polskim programem hodowlanym, tradycyjnymi metodami; z uwzględnieniem kariery wyścigowej jako próby dzielności w jego doskonaleniu oraz większością przodków polskiego pochodzenia w rodowodzie.

Polski koń arabski, zwany pure Polish, wyhodowany w specyficznych warunkach, piękny i dzielny, doskonały i elegancki, stanowi żywe dziedzictwo kulturowe Polski i jest jej dobrem narodowym.

Praca składa się z 3 części wideo dotyczących polsko-arabskiej relacji przedstawionej w postaci polskiego konia czystej krwi arabskiej. Pierwsza część jest zapętloną rejestracją araba na pustyni, historycznym miejscu, z którego został sprowadzony do Polski. Tło muzyczne jest inspirowane utworem arabskim z południowego Egiptu, używanym jako podkład dla “tańczących koni”. Druga to współczesna prezentacja konia na hali treningowej, wykorzystująca konwencję aukcji. Prezenter wykonuje wraz z arabem specjalną choreografię, pozując przed kamerą, która w tym wypadku pełni rolę jurora. W ostatniej części zestawiam negatywnie nacechowane słowa, określenia używane przez polskie społeczeństwo wobec osób pochodzących z Bliskiego Wschodu, z detalami konia czystej krwi arabskiej. Stygmatyzuję w ten sposób ciało, powszechnie uważane za piękne. Wyrazy pojawiają się jednocześnie z dźwiękiem, widzimy je po polsku, lecz są czytane po arabsku. Słowa zostały zniekształcone jak nasza perspektywa w odniesieniu do  drugiego człowieka. Zestawiając te dwa aspekty, chciałam skontrastować antropomorfizację konia z jednoczesnym brakiem empatii w stosunku do osób pochodzących z krajów arabskich. 

W pracy wystąpił siwy ogier pure Polish - Gatito po Ekstern i Galaktyka/Grafik. W jego linii rodowodowej znajdują się konie ze stadnin kresowych takich jak Sławuta i Jarczowce oraz słynne klacze sprowadzone z Arabii Saudyjskiej w I poł. XIXw. - Sahara, Mlecha, Gazella.

Podziękowania za współpracę dla Pani Anety Szyc (Blue Arabians) i Pana Bogdana Maślanki (Stajnia Primastella).


I: Pustynia - https://youtu.be/5yXG0aKOnd4 

II: Hala - https://youtu.be/7clNy0WI9EI 

III: Słowa - https://youtu.be/st2er0bKx5I